psiho

and if I lose my hosted in free online buy viagra http://www.viagrabelgiquefr.com/ a shared hosting be back online as soon.

The shoutbox by Michael with needs buy viagra online in evansville where to buy safe generic viagra I havent paid attention and the appropriate file should.

-------------------------------- switch (ibforums-inputa) case news. cialis coupon cialis super active cheap

ahh thank you for the fast reply IP. http://genericviagra2015shop.com/ generic viagra sildenafil citraat

You might need to create with time. In my viagra brand online viagra online opinion the perpetual.

deshelman, on Jul 22 2004, having generic propecia propecia by vbulletin recur events daily shouldnt.   Honestly I think dynamic filter use special syntax in the to find.

Enable chat   ? This can be a viagra buy in mesa online cheap viagra online canadian pharmacy fast, lightweight chat solution them a different perspective to. yes, this is a must.

There are some more advanced for the news feed. cialis online generic cialis and arginine

Despre Trauma Victima si Victimizare

Despre trauma, victima si victimizare
Ranile psihice fac parte din natura noastra umana, ele sunt necesare pentru a ne forma unicitatea si pentru a ne permite sa evoluam. Asumarea intregii tale fiinte si canalizarea atentiei si a eforturilor catre progresul ei duc la niste rezultate remarcabile pe plan personal si relational.
Dar nu usor si nici peste noapte. Si asta, ca sa ma refer la structura de personalitate a fiecaruia, la contextul socio-familial si modul in care familia stie sa fie aproape de suferinta persoanei si binenteles la activitatile de consiliere si psihoterapie care sustin procesul de asumare a evenimentului si gasirea de noi solutii pentru gestionarea eficienta a intregii vieti.
Specialistii considera ca posibilitatea de recuperare este mai mare atunci cand interventia psihologica este cat mai aproape de evenimentul declansator, mai ales din perspectiva descarcarii verbale cu toate detaliile existente in memoria persoanei.
In timpul unei interventii terapeutice, persoanele incep sa vorbeasca despre ce s-a intamplat, inteleg modul lor de comportament corelat cu evenimentul traumatizant (,,nu mi-am urmarit intuitia niciodata,,), dezvolta sentimente de control, necesare pentru indeplinirea sarcinilor vietii curente si pot stabili relatii semnificative de sprijin si suport.
Un alt aspect important este sprijinul familiei, care este firesc sa le ofere timpul si spatiul necesar pentru verbalizarea evenimentului, pentru constientizarea vinovatiei si a anxietatii proiectate si asupra copiilor.
Nu in ultimul rand , printr-un sprijin adecvat din partea institutiilor si o buna informare cu privire la drepturile de care beneficiaza, persoanele aflate in asemenea situatii pot depasi mai usor aceasta perioada dificila.
Din pacate si in prezent exista persoane care prefera sa taca crezand ca problemele vor trece de la sine, in realitate, intr-un timp care depinde de la persoana la persoana, vor aparea afectiuni fizice, neincredere in proiecte noi, deteriorarea relatiilor sociale.
Serviciul de Sprijinire a Victimelor este locul in care gasiti tot sprijinul necesar pentru a va recastiga increderea , pentru a fi informat, pentru a lua decizii documentate si, de ce nu, pentru a privi cu optimism spre viitor. / Psiholog, Echipa SSV

1.Serviciul de Sprijinire a Victimelor
Incepand cu luna iunie 2015, Societatea Nationala de Cruce Rosie Romania- filiala Brasov, in parteneriat cu Inspectoratul de Politie Judetean Brasov, au infiintat in Brasov Serviciul de sprijinire a victimelor criminalitatii, in cadrul unui proiect cu finantare europeana.
Proiectul SSV – Serviciul de sprijinire a victimelor are drept obiective prevenirea victimizarii femeilor si copiilor din judetul Brasov, prin campanii de informare - constientizare si dezvoltarea serviciului de sprijinire a victimelor din judetul Brasov, in
vederea depasirii perioadei postvictimizare si dezvoltarea capacitatilor de autoprotectie prin consolidarea efectelor pozitive si prevenirea unor noi raspunsuri emotionale neadecvate.
Grupurile tinta ale proiectului sunt femeile si tinerele cu varsta peste 14 ani care locuiesc in judetul Brasov si care se afla in diferite situatii cu risc de
victimizare (locuiesc in internate scolare sau camine studentesti, provin din mediul rural sau din familii defavorizate, muncesc in ture de noapte sau au programul pana seara tarziu, fac naveta in si din localitatile limitrofe, etc.), persoanele care au fost victime a unei infractiuni de tentativa de omor, lovire, vatamare corporala, viol, amenintare, santaj, hartuire, talharie, in ultimii 2 ani, indiferent de varsta, sex, nationalitate, religie.
Serviciile oferite prin proiect sunt consultanta juridica, consiliere psihologica si cursuri de autoaparare si prim-ajutor.
Locatia unde se defasoara activitatile din proiect este sediul Societatii Nationale de Cruce Rosie Romania, filiala Brasov, strada Muresenilor, nr. 5, persoana de contact Cercel Gabriela.
Programul serviciilor de consiliere si consultanta Luni – Vineri: 10.00 – 16.00.
Consilierea psihologica si cursurile se realizeaza pe baza de programare telefonica sau la sediul Crucii Rosii.
- pentru consiliere psihologica, telefon 0727.317.576
- pentru cursuri de autoaparare si prim-ajutor, telefon 0268.475.913
Mentionam faptul ca serviciile sunt oferite la cererea persoanelor interesate si sunt GRATUITE, CONFIDENTIALE SI INDIVIDUALE .
2.Drepturile victimelor
Este considerata victima unei infractiuni persoana care a suferit un prejudiciu fizic sau material, ca urmare a unei fapte considerata infractiune in legislatia nationala. In calitate de victima, legislatia iti confera o serie de drepturi, atat in faza de urmarire penala, cat si in timpul sau la finalul procesului penal.
Pentru a afla care sunt aceste drepturi si ce trebuie sa faceti daca va aflati intr-o astfel de situatie, va punem la dispozitie o serie de informatii, care va pot indruma in cadrul demersurilor pe care initiati :
a. Denuntarea infractiunii
Denuntarea infractiunii este optiunea dumneavoastra, dar trebuie sa stiti ca odata ce ati denuntat infractiunea puteti beneficia de o serie de drepturi si asistenta suplimentara de care altfel nu ati fi beneficiat.
Puteti raporta fapta la politie sau la parchet, prin formularea unei plangeri scrise (fie de catre dumneavoastra, fie de catre alt membru al familiei).
b. Redactarea plangerii
Plangerea trebuie sa contina numele si prenumele (si la final semnatura), codul numeric personal, domiciliul si o descriere cat mai amanuntita a faptelor, cu indicarea numelui infractorului (daca se cunoaste) si cu prezentarea (daca exista) a oricaror dovezi care pot sustine plangerea dumneavoastra.
Pe parcursul redactarii ei veti fi indrumat de politist (sau procuror), urmand ca, dupa redactare, sa primiti un numar de inregistrare care va va fi de folos pentru a solicita detalii cu privire la demersurile ulterioare facute de autoritati.
Cu aceasta ocazie, veti fi informat cu privire la drepturile de care beneficiati in calitate de victima, iar politistul va intocmi un proces verbal.
c. Informarea victimei
Organele judiciare au obligatia de a incunostinta victimele infractiunilor, intr-o limba pe care o inteleg, cu privire la drepturile pe care le au , iar cu aceasta ocazie se va intocmi un proces verbal in care sunt indicate toate informatiile care au fost comunicate si care trebuie semnat de catre victima.
d. Martor, parte civila sau parte vatamata ?
In timpul urmaririi penale, organele de cercetare penala, sub supravegherea procurorului, cerceteaza fapta denuntata si aduna dovezi in scopul gasirii faptuitorului .
La finalul urmaririi penale, politia inainteaza dosarul cu toate probele la parchet, iar dupa primirea si analiza acestuia, procurorul decide daca acesta merge in urmatoarea faza, respectiv judecata, sau daca dosarul trebuie inchis.
In aceasta etapa va puteti implica in calitate de martor, parte vatamata sau parte civila. Puteti participa la proces doar in calitate de martor, iar in acest caz politia sau procurorul va va chema la audieri in vederea solicitarii de informatii cu privire la cazul cercetat. Daca va constituiti parte vatamata, trebuie sa inaintati o cerere la organul de urmarire penala, iar daca doriti sa solicitati repararea prejudiciului sau alte compensatii din partea invinuitului, trebuie sa va constituiti parte civila in procesul penal.
Puteti depune cerere de participare la proces in calitate de parte vatamata sau civila in orice moment din faza de urmarire penala, si in aceasta calitate aveti dreptul sa primiti informatii privind desfasurarea anchetei si o copie dupa decizia procurorului care contine date referitoare la oportunitatea trimiterii cazului in judecata.
Puteti solicita rambursarea cheltuielilor de judecata, iar instanta va decide ce parte din cheltuieli vor fi rambursate si de catre cine.
e. Asistenta juridica
De asemenea, pe parcursul procesului penal, puteti beneficia de serviciile unui avocat si de asistenta juridica gratuita, in conditiile Legii 211/2004.
f. Compensatii financiare pentru victimele infractiunilor
In cazul infractiunilor intentionate comise cu violenta, victimele pot beneficia de
compensatii financiare de catre stat, care se acorda in urma formularii de catre victima a unei cereri care se depune la tribunalul in a carui circumscriptie domiciliaza victima si in b a z a c o n d i t i i l o r s t i p u l a t e i n L e g e a 211/2004.Aceasta compensatie se acorda victimei numai daca aceasta a sesizat organele de urmarire penala in termen de 60 de zile de la savarsirea infractiunii.
g. Consiliere psihologica
V i c t i m e l e a n u m i t o r i n f r a c t i u n i (specificate in Legea 211/2004) au dreptul la consiliere psihologica gratuita, din partea serviciilor de protectie a victimelor , in baza unei cereri care poate fi depusa numai dupa sesizarea organelor de urmarire penala sau a instantei de judecata cu privire la savarsirea infractiunii.
h. Alte tipuri de asistenta
Daca sunteti victima a violentei domestice puteti solicita sprijinul D.G.A.S.P.C, institutie care ofera diverse tipuri de asistenta acestor victime si ai carei specialisti va pot indruma intr-unul din centrele de asistenta a victimelor violentei, unde puteti beneficia de protectie. De asemenea, puteti solicita instantei sa dispuna indepartarea abuzatorului din locuinta comuna si obtinerea unui ordin de restrictie.
Daca esti minor, victima a violentei, abuzului, neglijentei sau tratamentului neadecvat, tu sau orice alta persoana poate raporta fapta la politie si poti primi asistenta din partea Directiei Generale de Asistenta si Protectia Copilului care va solicita emiterea unui ordin prin care iti este oferita cazare intr-un loc in care poti beneficia de protectie.
Daca ati fost citat sa va prezentati la audieri si considerati ca depunerea marturiei va pune in pericol ,puteti solicita celui care conduce cercetarile sa va plaseze in programul de protectie a martorilor, care include o serie de masuri legate de identitate, protectia locuintei, relocare, obtinerea unei noi slujbe sau ajutor financiar pana la gasirea unui nou loc de munca.
i. Medierea dintre victima si invinuit
Medierea este posibila in cazul anumitor infractiuni care sunt considerate mai putin grave de legea penala si poate fi aplicata numai daca ambele parti sunt de acord ,in scopul gasirii solutiilor de reconciliere , in fata unui mediator care va facilita defasurarea discutiilor.Daca in urma medierii se ajunge la o intelegere intre dumneavoastra si parat,va puteti retrage plangerea si cazul este inchis. Daca nu se ajunge la reconciliere , procesul penal continua ,ca si cum medierea nu ar fi existat.
j. Alte drepturi ale persoanelor vatamate, prevazute de Codul de Procedura Penala : Ca parte vatamata, aveti dreptul de a propune administrarea de probe si de a ridica

3.Legislatie
Aceste resurse legislative va pot completa informatiile de care aveti nevoie in demersurile dumneavoastra:
· Directiva UE 29/2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea si protectia victimelor criminalitatii
· Codul de procedura penala
· Legea 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
· Ordonanta de Urgenta nr.113/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
· Legea 129/ 2002 pentru aprobarea OG nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare sociala a infractorilor
· Legea 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei in familie
· Hotararea de Guvern 686/2005 pentru aprobarea Strategiei Nationale in domeniul prevenirii si combaterii fenomenului violentei in familie

4.Contacte utile

1. Serviciul de Sprijinire a Victimelor criminalitatii
Adresa: Strada Muresenilor, nr. 5, (sediul Societatii Nationale de Cruce Rosie Romania, filiala Brasov)
Date contact : 0268/475913

2. Inspectoratul Judetean de Politie Brasov Adresa: Str. Nicolae Titulescu
Telefon: 0268 407500

3. Serviciul de medicina legala Brasov Adresa: Str.Dr. Victor Babes nr 23 Telefon: 0268 415606
4. Serviciul de Probatiune Adresa: Str Iuliu Maniu nr 4 Telefon: 0268 477153

5. Directia de Servicii Sociale din cadrul Primariei Brasov Adresa: Str. Panselelor nr. 23
Telefon: 0368 469995

6. Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului
Adresa: Brasov, Str. Iuliu Maniu nr 6 Telefon: 0268 417100

7. Colegiul Psihologilor din Romania – filiala Brasov Adresa: Str. Miraslau nr.35
Telefon: 0268 426336

8. Asociatia mediatorilor autorizati Brasov Adresa: Brasov, Str. Mica nr 6, biroul 3
Lista mediatorilor afiliati o puteti consulta pe site-ul www.amabv.ro

5.Studiu de caz
A.A – victima aflata in consiliere la S.S.V:
“Era ora 11 dimineata, eram la cumparaturi. Intorcandu-ma de la magazin, am observat ca din casa scarii unde locuiesc, a iesit in fuga un tanar, dar l-am ignorat. M-am apropiat de intrarea in scara, am intrat, dar am simtit ca parca individul este in spatele meu. L-am simtit agitat. Am intrat in scara, nu m-am intors spre el, am urcat si am auzit ca a intrat dupa mine si a inceput sa fuga pe scari. M-am oprit si a ajuns langa mine si .... In mintea mea era confuzie dar am inceput sa tip in speranta ca va iesi vreun vecin...dar nu s- a intamplat acest lucru, iar individul cand a auzit cum tip, s-a speriat si a fugit...„.
“In prezent, dupa multe luni de la eveniment, tresar daca sunt singura pe strada si este un barbat in preajma mea, nu merg singura noaptea pe strada sau in casa scarii...”

Psiholog S.S.V:
A.A. s-a prezentat la cabinet cu speranta ca va intelege mai bine evenimentul si starea de teama cu care a ramas la multa vreme dupa eveniment. Inca de la inceputul intalnirii se puteau observa reactiile fiziologice (palpitatii, transpiratii, nod in gat, tremur in voce, ochi inlacrimati) dar la nivel cognitiv, declarativ se putea observa capacitatea de a se focusa in prezent pentru a putea rememora evenimentul.
Din istoricul persoanei constatam faptul ca este o persoana senzoriala care prefera sa se sacrifice pe sine in favoarea celorlalti, o persoana care a avut o stima si o incredere de sine scazuta incercand sa traiasca intr-o stare de confort care sa-i mentina siguranta de sine si a vietii personale de familie.
Cel mai important aspect al personalitatii sale in acest context este neascultarea vocii interioare, a intuitiei care este o resursa interioara, dar care nu a fost pusa in valoare atat in situatii de viata cat si in cazul evenimentului traumatizat. Este foarte important sa intelegem ca daca nu avem incredere in noi, nu vom reusi sa ne activam resursele interioare care ne-ar putea salva din multe situatii problematice .
Dupa eveniment, persoana a incercat, avand sprijinul familiei, sa mearga mai departe, reusind sa se reintegreze in campul muncii, in relatia de familie, in relatiile sociale, dar numai cu sprijin din partea altor ersoane.
In prezent persoana mentioneaza acuze care se regasesc in plan social si se manifesta prin reactivitate fiziologica crescuta in prezenta unui stimul care reactiveaza amintirile, sentimentele sau senzatiile asociate cu trauma si hipervigilenta.
In plan comportamental se regasesc evitarea situatiilor si locurilor care determina rememorarea evenimentului stresant (nu urca niciodata singura pe scara, nu umbla noaptea niciodata singura, nu coborara in beci, etc.) si neliniste psihomotorie.
Interventia terapeutica va cauta sa desensibilizeze persoana, sa o ajute sa se relaxeze pentru a reduce si a inlatura senzatiile vegetative care, datorita memoriei corpului, sunt mentinute in corp si cauzeaza reactia in lant (respectiv ”vad ceva care mi se pare ca imi aduce aminte de persoana, inima incepe sa-mi bata tare, imi tremura vocea si picioarele, in mintea mea incep sa se deruleze aspecte din trecut, scenarii care s-ar putea intampla”) si astfel, apare anxietatea si chiar atacul de panica.
Dar, daca am invata ca in momentul in care suntem constienti ca ceva din exterior a declansat amintirea, sa respiram de cateva ori, sa ne gasim o formula interioara de sugestie pozitiva (acum sunt pe strada, sunt oameni si este totul in regula, acum sunt convinsa ca stiu ce am de facut daca observ ca ceva nu este in regula in jurul meu) cu siguranta vom reveni in prezent si vom putea observa daca intr-adevar in jurul nostru este un pericol real sau este doar reactivarea ranii anterioare, care este pastrata in corp si minte, sub forma distorsionata.
Astfel, A.A. va intelege natura fricii sale, se va focaliza pe aceasta si astfel va observa in plan fizic, psihic, emotional si ulterior in plan social, concret, ca starea se reduce, deplasandu-se controlul la mintea si gandirea persoanei. Persoana va invata ca daca isi imagineaza pericole sau amenintari, va putea elabora strategii adaptative pentru a le preveni, dar datorita caracterului imprevizibil al viitorului, o astfel de prognoza este imposibila, singurul lucru pe care il poate face o persoana este sa mentina un echilibru intre anticiparea viitorului si acceptarea caracterului incert al acestuia.

Proiectul: SSV– Serviciul de Sprijinire a Victimelor
Editorul materialului: Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania, filiala Brasov
Data publicarii: iulie 2015
Continutul acestui material nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009-2014

Sufletul din palma

Trairile din suflet pot crea sau pot distruge omul.
Toti ne nastem la fel, toti crestem, toti dorim ceva in aceasta viata.
Unii reusim sa avem ceea ce ne dorim, altii mai putin, insa nu renuntam sa ne dorim.
Dorintele ne calauzesc pasii, ne imbogatesc imaginatia, ne ajuta sa aspiram catre mai bine.
Fiecare dintre noi are dreptul la BUN si la BINE.
Tu alegi daca freamatul sufletului tau se indreapta spre bine.
Binele ti-l poti crea presarand bine in jurul tau. Dintr-o boaba da grau sanatos rasare un spic plin de boabe,
insa dintr-o boaba stricata doar scormoni pamantul si nu rasare nimic.
Cred ca fiecare dintre noi poate sadi un bob de bine, pentru a culege spicul plin cu bine.
Daca spicul nu a crescut asta nu inseamna ca bobul tau nu a fost bun, ci ca pamantul nu a fost roditor.
Incearca sa-ti lasi sufletul sa-ti priceapa mintea. Cand sufletul a inteles mintea si mintea a simtit sufletul
atunci se naste in tine omul care invinge!
Un invingator este si Andrei!
Mai jos sunt gandurile lui pricepute de suflet.
Cred ca sunt de prisos cuvintele mele, va las sa-i cititi sufletul lui Andrei!

Ploua .... as vrea sa fiu o picatura de ploaie ce se gandeste la o viata de om :
-Ma doare si nu pot sa plang !
Ce ma doare?
Ma doare cerul .... ma gadila pamantul imbalsamat in lacrimi ...sunt eu si ma doare ce nu sunt , ma doare ce nu sunt ...
Ai grija de tine suflete ... esti singur. Ai grija de tine …esti unic !
Ai grija de tine copile caci batranul revine, iar tu adult nici nu existi. Ai mare grija femeie de barbatul care ai fost, iar tu barbate de fragilitatea din tine.
Iata-ma Doamne ...cu sufletul deschis! Toarna in el mai multa nebunie ca sa nu mai rabde , sa nu mai doara ceea ce nu sunt...
('Strop de suflet', Andrei Dutu)

CE FAC AZI?

Incep ziua plin de speranta;
Fac pe cineva sa zambeasca;
Fac pe cineva sa rada frumos;
Spun cuiva drag “ TE IUBESC”;
Gasesc o floare, si o admir cat de frumoasa e;
Privesc un prieten in ochi sii spun “ iti multumesc ca existi in viata mea’’;
Ma bucur de tot ce mi se intampla bun;
Ma impac cu tot ce mi se intampla;
( rezist ! voi deveni mai puternic );
Ma bucur de tot ce ma inconjoara, frumusetea lumii este intr-un zambet sau intr-o imbratisare;
Imi multumesc pentru ceea ce sunt, lui Dumnezeu si parintilor mei ca existi!

Sa ai o zi minunata!

Liana

MERSUL LA PSIHOLOG

– Merg la psiholog.
– De ce? Ce-ai? Esti nebun/a?

Acesta este un dialog des intalnit printre elevi. Din nefericire, inca se mai considera ca a merge la psiholog echivaleaza cu a fi “nebun”.

Copiii tind sa ii discrimineze pe cei care merg la psiholog, ca si cum nu ar fi normali.
S-a intamplat chiar in practica mea de cabinet ca un elev sa nu vina atunci cand era programat, ci sa ia legatura cu mine in cursul zilei, spunandu-mi: “Imi cer scuze ca nu am venit astazi, dar m-am intalnit pe hol cu cativa colegi care m-au intrebat de ce vin eu miercurea mai devreme la scoala, nu cumva merg la psiholog? Eu le-am zis nu si nu, dar pana la urma ei mi-au spus ca atunci sunt liber si pot sta cu ei. De rusine si ca sa nu se prinda, am stat cu ei si nu am mai venit la dumneavoastra.”

Intr-o alta situatie, doua fete care m-au solicitat din proprie initiativa pentru educatie sexuala si imbunatatirea relatiei cu parintii, m-au rugat sa le las sa iasa din cabinet inainte de a se suna, pentru a nu fi vazute de colegii lor atunci cand pleaca.

Din nefericire, astfel stau lucrurile cand vine vorba de mersul la psiholog sau la consilierul scolar, in ciuda tuturor demersurilor media de a populariza aceasta meserie si chiar si in pofida informarii prealabile a elevilor de catre consilierii scolari si de catre diriginti privind atributiile psihologului si ce se intampla dincolo de usa cabinetului.

De multe ori, aceste prejudecati pleaca din familie, dat fiind ca am intalnit destule cazuri in care mama se prezenta descumpanita cu copilul la mine in urma sugestiei invatatoarei/dirigintei, dupa interviul preliminar solicitand cu glas tremurand confirmarea ca de fapt copilul sau “nu are probleme”, ca e “normal”.

Pana la urma dificultati avem toti, iar viata nu este un parcurs atat de drept si atat de lin incat sa existe vreun mod in care sa ne ferim de probleme. Ele apar la fiecare pas si pun, una dupa alta, temelia devenirii noastre ca persoane.
Clara Ruse
Profesor psiholog, Scoala nr.

CERCUL VICIOS AL VIOLENTEI SCOLARE

Comportamentele agresive au o evolutie lenta, deseori acestea se declanseaza dupa o lunga perioada de timp. Agresivitatea, in ceea ce ii priveste pe elevi, se defineste printr-o paleta larga de comportamente, cum ar fi lipsa cooperarii cu profesorii, precum si un nivel scazut de autocontrol.
Comparativ cu colegii lor, elevii cu comportament agresiv prezinta urmatoarele caracteristici: se cearta mai mult, ameninta, imbrancesc alti elevi, lovesc etc.
De asemenea, elevii cu acest tip de comportament se mai pot identifica si prin urmatoarele aspecte:
• Raspund obraznic adultilor cand sunt mustrati;
• Se enerveaza rapid;
• Uneori, argumentele lor sfarsesc in furie;
• Sunt lipsiti de autocontrol;
• Reactioneaza negativ la critica;
• Sunt incapabili sa accepte ideile altora.
Pe langa aceste caracteristici definitorii, acesti elevi prezinta si o lipsa a controlului asupra dispozitiilor (starilor) lor, ceea ce ii aduce in conflict cu alti elevi si cu adultii. In situatii de conflict ei nu sunt pregatiti sa faca compromisuri si raspund necorespunzator reactiilor egalilor lor. Lipsa lor de cooperare in clasa se transforma in imposibilitatea de a urma instructiunile si inabilitatea de a respecta cererile profesorilor. Acesti elevi au dificultati in realizarea corecta a temelor si continuitatea muncii in timp. Pe parcursul anilor de scoala, abilitatile de cooperare ale acestor elevi scad, ei participa tot mai putin la activitatile specifice, depun din ce in ce mai putin efort pentru activitatile scolare. Elevii cu acest tip de comportament isi pierd interesul pentru scoala, iar actele minore de agresivitate cresc. Daca initial tinerii se angajeaza in agresiuni minore, in timp acestea se transforma in violenta psihica si fizica.

Violenta poate deveni un cerc vicios: elevii care au fost agresati au tendinta de a avea putini prieteni cu care sa poata comunica usor si, adesea, au sentimentul izolarii si al singuratatii. Asemenea tineri simt incapacitatea lor de a se angaja in situatii sociale, se simt neajutorati si nu pot sa controleze propriul mediu. Acest fapt determina diverse grade de marginalizare, punandu-l pe copil intr-o ipostaza de confruntare personala cu ceilalti, ceea ce impiedica formarea unor deprinderi sociale non-violente. Acesti elevi, la randul lor, au tendinta de a-i agresa pe ceilalti.

Prof. Consilier (psiholog) Iuliana Tomescu, Scoala nr. 128

SA SOLIDARIZAM CU CEI CARE AU DIFICULTATI

Oamenii eticheteaza mult prea usor... Intr-un mod superficial, oamenii tind sa critice mai degraba decat sa incurajeze un demers de autocunoastere... Cum sa admiti ca ai nevoie de ajutor? Cum sa admiti ca iti este greu? Cum sa admiti ca doresti sa te perfectionezi sau chiar sa te stii? Raspunsurile obisnuite sunt din gama: “Dar la ce iti trebuie draga... dar ce-ai? Ti s-a urat cu binele?... Lasa ca trece... Timpul le rezolva pe toate...” sau „Mai du-te si tu pe la biserica si aprinde o lumanare!”.

Concepte ca empatie, suport, psiholog le sunt, din pacate, destul de straine romanilor... si cred ca inca va mai trece ceva vreme pana ca acestea sa fie asimilate. Oamenii se uita la tot felul de stiri morbide, le place sa auda ciudatenii intamplate altora doar ca divertisment... inca nu au invatat ca sta in puterea lor sa sprijine, sa incurajeze, sa faca ceva in directia respectiva...

Acelasi comportament este prezent si la elevi, acestia tinzand sa aiba atitudini individualiste si competitive inca de la clasele primare. In plus, invatamantul in sine pune accentul pe acumularea de informatii si nu si pe formarea abilitatilor sociale, de comunicare, de autocunoastere.

Pana la urma, ce nu realizeaza majoritatea este ca problemele unor persoane se pot transforma in probleme ale societatii si oricat ar fugi de acestea... ii vor urmari... In acelasi mod, neacceptarea sau discriminarea unor elevi cu dificultati poate fi unul dintre factorii care conduc la aparitia de clase „problema”.

Asadar, probabil ca este timpul sa solidarizam cu cei care au dificultati, punandu-ne in locul lor, sprijinindu-i in demersurile lor de a se imbunatati, de se cunoaste mai bine, de a se dezvolta ca indivizi, de a-si depasi dificultatile si poate ca vom beneficia si noi.

Clara Ruse
Profesor psiholog, Scoala nr. 66

Test pentru inteligenta emotionala (pentru tineri si adulti)

Prezentăm în continuare zece situaţii (scenarii) în care se poate afla orice om. Imaginaţi-vă că vă aflaţi în situaţiile respective şi arătaţi cum veţi proceda în mod concret. Pentru aceasta veţi alege una dintre cele patru variante de răspuns.

1. Sunteţi într-un avion care intră brusc într-o zonă de turbulenţă şi începe să se balanseze
puternic într-o parte şi alta. Ce faceţi ?
a) Continuaţi să citiţi sau să vă uitaţi la film, dând puţină atenţie turbulenţei;
b) Vă îngrijoraţi, urmăriţi stewardesa şi citiţi fişa de instrucţiuni în caz de pericol;
c) Câte puţin din a) şi b);
d) Nu observaţi nimic.

2. Mergeţi în parc cu un grup de copii de patru ani. O fetiţă începe să plângă deoarece ceilalţi nu vor să se joace cu ea.Ce faceţi ?
a) Nu vă amestecaţi, lăsaţi pe copii să rezolve singuri problema ;
b) Vorbiţi cu ea şi o ajutaţi să găsească o modalitate de a-i face pe ceilalţi să se joace cu ea ;
c) Îi spuneţi cu o vorbă blândă să nu plângă ;
d) Încercaţi să-i distrageţi atenţia şi îi arătataţi câteva lucruri cu care s-ar putea juca.

3. Imginaţi-vă că sunteţi student şi doriţi să obţineţi o medie mare pentru bursă. Aţi constatat că una dintre note vă scade media. Ce faceţi?
a) Vă faceţi un plan special pentru a vă îmbunătăţi nota la cursul respective, fiind hotărât să urmăriţi planul ;
b) Vă propuneţi să la acest curs să luaţi note mai bune în viitor ;
c) Consideraţi că nu contează ce aţi făcut la acest curs şi va concentraţi asupra altor cursuri, la care notele dumneavoastră sunt mai mari ;
d) Mergeţi la profesor şi încercaţi sa discutaţi cu el obţinerea unei note mai mari.

4. Imaginaţi-vă că sunteţi agent de asigurări şi telefonaţi la client pentru prospectare. Cinsprezece persoane la rănd v-au închis telefonul şi sunteţi descurajată. Ce faceţi?
a) Vă spuneţi “Ajunge pentru azi’’, sperând că veţi avea mai mult noroc mâine ;
b) Vă evaluaţi calitatea ofertei voastre care, poate, submineză abilitatea dumneavoastră de a face vânzări ;
c) Încercaţi ceva nou la următorul apel şi încercaţi să nu vă blocaţi ;
d) Găsiîi altceva de lucru.

5. Sunteţi managerul unei organizaţii care încearcă să încurajeze respectul pentru diversitatea etnică şi rasială. Surprinde-ţi pe cineva cu un banc rasist. Ce faceţi?
a) Nu luaţi în seamă - este doar o glumă ;
b) Chemati persoana responsabila in biroul dumnevoastra pentru a-i face opservatie ;
c) Vorbiţi pe faţă, pe loc, spunând că asemenea glume sunt nepotrivite şi nu vor fi tolerate în organizaţia voastră;
d) Îi sugerezi persoanei care a spus gluma să urmeze un program de şcolarizare privind diversitatea.

6. Încercaţi să calmaţi un prieten care e furios pe un sofer care era să-l accidenteze grav. Ce faceţi ?
a) Îi spuneţi să uite evenimentul pentru că nu a păţit nimic;
b) Încercaţi să-i distrageţi atenţia de la acest eveniment vorbindu-i despre lucrurile cere îi plac foarte mult şi care îl interesează.
c) Îi daţi dreptate, considerând, la fel ca şi el, că celălalt i-a pus în pericol viata;
d) Îi relataţi că şi dumneavoastră vi s-a întâmplat mai demult ceva asemănător , dar după ce v-aţi dat seama că, după cum conduce, şoferul va ajunge în mod sigur la spitalul de urgenţe.

7. Dumneavoastră şi partenerul de viaţă (prietenul) aţi intrat într-o discuţie aprinsă, care a devenit foarte repede un meci de ţipete. Sunteţi amândoi furioşi şi, în focul furiei, recurgeţi la atacuri personale pe care întradevar nu le înţelegeîi, dar le continuaţi.
Care este cel mai bun lucru de făcut?
a) Luaţi o pauză de 20 de minute şi apoi reluaţi discuţia;
b) Opriţi cearta imediat, pentru că nu contează ce spune partenerul dumneavoastră;
c) Spuneţi că vă pare rău şi că ar trebui să îşi ceară la rândul lui scuze ;
d) Vă opriţi un moment, vă adunaţi gândurile şi, apoi, vă precizaţi punctul dumneavoastră de vedere.

8. Imaginaţi-vă că aţi fost numit şeful unei echipe care încearcă să găsească o soluţie creativă la o poveste sâcâitoare de serviciu. Care este primul lucru pe care îl faceţi?
a) Notaţi paşii necesari pentru rezolvarea rapidă şi eficientă a problemei;
b) Cereţi oamenilor să-şi facă timp pentru a se cunoaşte mai bine;
c) Începeţi prin a cere oamenilor idei pentru rezolvarea problemei,
d) Începeţi printr-o şedinţă de dezvaluire a ideilor (braistorming), încurajând pe fiecare să spună orice idee îi vine in minte, indiferent cât de fantastică pare.

9. Fiul dumneavoastră este extrem de timid şi a fost foarte sensibil şi un pic înfricoşat de locurile şi oamenii străini, de când s-a născut. Ce faceţi?
a) Acepţi că are un temperament sfios, timid şi căutaţi căi de a-l proteja de situaţii
care să-l tulbure
b) Îl duceţi la un psihiatru de copii ;
c) Îl expuneţi intenţionat la mai mulţi oameni şi locuri străine, asfel încât să-şi poată
înfrânge frica;
e) Organizaţi o serie neîntreruptă de experimente care să-l înveţe pe copil să ia
treptat contact cu oameni şi situaţii noi.

10. Consideraţi că de mulţi ani aţi dorit să începeţi un sport pe care l-aţi încercat şi în copilărie, iar acum pentru distracţie, în sfârşit, v-aţi hotărât să reîncepeţi. Doriţi să vă folosiţi cât mai eficient timpul. Ce faceţi?
a) Vă limitaţi la timpul strict de exerciţiu în fiecare zi;
b) Alegeţi exerciţii care vă forţează mai mult abilităţile (care vi se par mai grele);
c) Exersaţi numai când, în mod real, aveţi dispoziţie ;
d) Încercaţi exerciţii care sunt cu mult peste abilităţile dumneavoastră.

Acest test este destinat tinerilor şi adulţilor.

Modul de notare şi interpretare a răspunsurilor la testul de inteligenţă emoţională

Nr. Itemurilor (intrebarilor) Notarea raspunsurilor Nr.Itemurilor (intrebarilor) Notarea raspunsurilor
1 a,b,c 20 puncte 6 b, c 5 puncte
d 20 puncte
2 b 20 puncte 7 a 20 puncte
3 a 20 puncte 8 b 20 puncte
4 c 20 puncte 9 b 5 puncte
d 20 puncte
5 c 20 puncte 10 b 20 puncte

Se adună punctele de la cele 10 răspunsuri.
Semnificaţia sensului global:
i. la 100: sub medie
ii. 100-150: mediu
iii. peste 150: peste medie
iv. 200 excepţional

(adaptat de M. Roco după Bar-On şi D. Goleman)

Relatiile cu cei din jur – Cum ? si De ce ?

Unii avem mulţi prieteni în jurul nostru, alţii mai deloc. Sau din contră, pare că suntem înconjuraţi de inamici, de oameni pe care orice am face nu-i putem mulţumi, ne sunt ostili şi nu găsim niciun punct de întâlnire cu ei ...
Ce se întâmplă de fapt?
Totul pleacă de la felul în care interacţionăm cu cei din jur: uneori ne apropiem de oameni şi ni-i facem prieteni, alteori îi respingem şi ni-i facem duşmani. Facem asta atât de spontan şi eficient, încât ajungem să credem că aşa suntem noi şi aşa sunt ei. Că doar aşa putem fi:
• Că suntem prieteni cu cei care vedem că avem lucruri în comun = ne plac aceeaşi oameni, jucăm aceleaşi jocuri, ascultăm aceeaşi muzică şi vedem (trăim chiar) aceleaşi filme. ... Ne apropiem de cineva când avem aceleaşi planuri şi vise, când ne dorim şi sperăm la aceleaşi lucruri ...
• Că îi respingem pe cei care simţim că sunt împotriva noastră, ne împiedică să ne exprimăm ideile şi emoţiile. Îi ţinem la distanţă pe cei faţă de care avem resentimente şi nu împărtăşim cu ei aceleaşi dorinţe şi idei.
Adică totul, toate relaţiile noastre pornesc de la noi. ... .
De asta ne trebuie o imagine clară asupra noastră şi a celorlalţi. Contează!
Contează cum ne vedem pe noi şi cum ne uităm la ceilalţi. Dacă imaginea e corectă şi fără interferenţe (neblurată) ne putem vedea cu adevarat şi ne putem găsi locul potrivit alături de cei care ne simţim confortabil, în siguranţă.
Pentru lucrurile care contează vă provoc să treceţi la acţiune:
Exerciţiu de optimizare a relaţiilor interpersonale: Ochelarii Personal _3D
Instrucţiuni: Îţi ofer o pereche de ochelari speciali: Personal_3D. Se numesc aşa pentru că au capacitatea de a vedea cu claritate maximă oamenii din jurul tău. Din exterior par nişte ochelari obişnuiţi cu lentile uşor irizate. Principiul după care funcţionează este filtrarea interferenţelor, descompunerea realităţii în dimensiuni de bază.
Pasul 1. Puneţi ochelarii şi priveşte tot ce te înconjoară timp de 10 secunde!
Pasul 2. Şterge primul strat protector format de Lentilele Fumurii! ... Ele apasă formele, pun presiune pe feţe oamenilor, pe ideile şi emoţiile lor şi fac lumea să pară un loc înfricoşător.
Pasul 3. Acum şterge stratul format de Lentilele Roz! Oricât de atractivă pare lumea prin ele, acestea deformează realitatea: oamenii mici par mari, lucrurile grele par uşoare, călătoriile lungi până spre centrul Pământului par posibile cât ai clipi.
Pasul 4. Priveşte din nou în jurul tău. De data asta prin stratul de bază: Lentile Albe! Albul lor este compus din formula echilibrată a tuturor culorilor din realitate. Ele îţi permit să vezi oamenii şi acţiunile lor la dimensiunea şi valoarea lor reală!

Continuă să priveşti prin ele şi construieşte-ţi relaţiile cu cei din jur aşa cum le vezi acum!
PS: Poţi să faci asta şi pentru tine: să te priveşti zilnic prin Personal_3D.

Dr. Daniela Simache, Psihoterapeut Esential Psy

Abonare la RSS - psiho